Wednesday, November 11, 2009

Analysuppgift: Kanadensisk tidning kommer afghanska talibaner inpå skinnet



Vad och hur
Det centrala på sidan är ett antal videoklipp innehållandes intervjuer med afghanska talibaner, ett antal porträtt där de tillfrågas om sina ideologiska ståndpunkter, hur de upplever dagens Afgahnistan och varför de handlar som de gör.
Syftet med sidan verkar vara att ge en mer komplex bild av fenomenet talibanerna och den roll de kommit att spela i Afgahnistan. Avsändaren är den kanadensiska tidningen Globe and mail.
De uppemot 40 videointervjuerna med talibaner är ett försök att psykologisera de enskilda individerna och se vilka faktorer som driver dem.
För att sätta Afghanistankonflikten i ett historiskt ljus finns också mycket kompleterande information på sidan, såsom kartor, tidslinjer och textrutor, där viktiga punkter i landets och talibanernas historia beskrivs. Upplägget är pedagogiskt, och det blir lätt att få en överblick över läget i landet.

Varför
Reportern som introducerar intervjuerna och är speakerröst använder sig av någon sorts mytbildning kring talibanerna för att trycka på exklusiviteten i dessa möten - att en person ur teamet lyckats komma de svårfångade, talibanerna inpå livet och intervjua dem mellan fyra ögon är den dramatiska kroken som flashprodukten hängs upp på. Talibanerna som ni aldrig sett dem förut. Att detta gjorts just som en flashprodukt passar innehållet väldigt bra, eftersom talibanerna intervjuas anonymt och är halvt maskerade gör det mycket för autenciteten att faktiskt se och höra dem. Videoklippen är dramaturgiskt effektiva, och intervjusekvenserna blandas upp med korta speakertexter som kommer med bakgrundinformation till Afgahnistankonflikten. Att intervjufilmerna också finns i sin helhet på sidan är bra både för den intresserade som vill ha mer information samt för projektets trovärdighet. Tillägsrutorna och grafiken gör att det blir en bra balans mellan torr information och laddade intervjuer.

Vem
Sidan vänder sig i första hand till en välutbildad nordamerikans/europeisk publik, eftersom syftet är att förklara hur och varför läget ser ut som det gör i Afghanistan. Målgruppen/mottagaren kan tänkas vara samhällsintreserade personer från 20 år och uppåt. Att många västländer för närvarande har militärtrupper i Afghanistan kan vara något som ökar allmänintresset för detta ämne.
Modalitet
Sidans modalitet är audio-visuell. I videoklippen ingår både bild och ljud, medan text och grafikelement endast är visuella.

No comments:

Post a Comment