Thursday, December 17, 2009

Förväntningar och facit - samlade reflexioner inför och lärdomar under kursen interaktiva medier

Innan kursen föreställde jag mig flash som något väldigt komplicerat, eftersom det innehåller både design och programeringselement. Som xhtml-kodning, fast med krav på mer grafiska färdigheter. Det var skönt att snabbt inse att det inte krävdes något scrips-skrivande alls för att göra de övningar vi gjorde inledningsvis, för att synka ljud och få figurer att röra på sig på scenen.
Så mycket större förväntningar och ambitioner än så hade jag inte heller, jag tyckte det kändes stort att få en fjäril som jag ritat själv att slå med vingarna eller importera en röstsekvens och sedan få en illustration att prata i takt med ljudet.
Att sedan börja tänka på hur man kan använda Flash för att presentera journalistisk är intressant, och jag blev inspirerad av de exempel vi fick se då vi gjorde analysuppgifterna i början av kursen. Att det går att göra interaktiva reportageserier, med filmklipp, grafik och text, likt den som den kanadensiska tidningen the Globe and mail gjorde om talibaner i Afgahnistan. Dels för att det journalistiska innehållet kan göras mer lätttillgängligt med audio-visuell modalitet. Att kartor och statistik visas som grafik, medan intervjupersonernas berättelser båe går att se och höra, är både pedagogiskt och gör att innehållet känns mer spännande, berättelsen blir mer dynamiskt. Journalsitiken kan få ett mervärde genom en bra flashpresentation, något jag lärt mig och kommer att ta med mig från kursen.

Inför projektarbetet ville jag och mina projkektkamrater göra en "multi-modal" flashproduktion. Helst hade vi förenat ljud och rörlig bild, gjort en interaktiv flashpresentation med videosnuttar och textrutor där användaren kunde välja hur den ville ta till sig innehållet. Det lyckades vi till viss del med, den rörliga bilden var för avancerad att få in men vi berättade historien med ljud och stillbilder, samt hade en textdel där man även kunde läsa historien i skriven form. Vi hade velat göra sidan ännu mer interaktiv med fler länkar och rörlig bild, men tiden, våra begränsade flashkunskaper och upphovsrätten satte käppar i hjulet. Jag känner mig i alla fall nöjd med slutresultatet, vi lyckades utnyttja dramaturgin och de cliffhangers som finns i genom att dela upp berättelsen i flera olika ljudklipp. Upplägget vi valde i Flash bidrog förhoppningsvis till att göra historien mer spännande.

Jag lärde mig under kursen att ljud inte är så enkelt att hantera i Flash som jag trott. Det berodde nog i vårt fall inte bara på slarv med inspelningsinställningar utan på extrem otur -vissa klipp gick bra att tanka in men andra inte - men jag förstod hur noggrann man måste vara med inspelning och ljudhantering för att få det att låta proffsigt. Jag önskar också att jag hade lärt mig mer action script under kursen, men samtidigt kändes det övermäktigt att få in mer avancerat programmerande i projektarbetet. Vi hade fullt upp med att få ljud och länkning att fungera, och valde att lägga en del av tiden på att få fram ett journalistiskt innehåll att lägga i flashproduktionen.

No comments:

Post a Comment