Monday, December 7, 2009

Ickelinjärt berättande

En alternativ Romeo & Julia

En linjär berättelse har en given början och ett slut, och historien berättas kronologiskt. Tittaren/användaren, har ingen möjlighet att påverka historiens förlopp. Genom att göra en ickelinjär spelversion av Shakespeareklassikern Romeo och Julia ville vi ge användarna/publiken en möjlighet att själva styra berättelsen, dock på ett slumpmässigt sätt. Denna interaktivitet kan leda till ett mindre tragiskt slut på historien där de unga älskande överlever (men inte får varandra), alternativt att en av dem dör. Men har man otur i sina val kan den ena eller bägge karaktärerna dö innan man har hunnit någonstans i berättelsen.

I första scenen träffas Romeo och Julia på en maskeradbal och blir förälskade. Den som spelar kan välja att Romeo och Julia ska ses hemma hos henne eller honom senare på kvällen, och där ställas inför två val varav det ena leder till döden -game over- och det andra till att spelet fortsätter. Dessa valsituationer går igen i hela spelet, och lyckas spelaren överleva genom hela navigationen finns tre olika slut som är mer eller mindre sorgliga. Vi valde att låta döden lura runt hörnet, genom att alltid ha den som ett alternativ i en valsituation, för att behålla den tragiska känslan från orginalberättelsen.

Ickelinjärt berättande fungerar bra om man vill göra användaren delaktig i historien. Det gör berättelsen mer spännande, eftersom slutet inte är givet. Det kan betyda en extra dramaturgisk drivkraft. En klassiker som Romeo och Julia vet alla hur den slutar i original, varför det kan vara spännande att göra den i interaktiv ickelinjär tappning. Det kan ge den som spelar nya perspektiv på dramat och väcka ett intresse för dramat och karaktärerna.
Genom IB blir det en annan historia som berättas än om man väljer den linjära formen. Vinsten blir interaktivitet, med konsekvensen att berättaren inte kan bestämma exakt hur den ska berättas. Så vad som fungerar bäst kommer an på i vilken form historien ska förmedlas, genom ett spel är IB en självklar väg, i en långfilm fungerar oftast linjärt berättande bättre.

No comments:

Post a Comment