Thursday, December 17, 2009

Förväntningar på ljud och rörlig bild

Jag hoppas att jag kommer att behärska kameran, dess manuella inställningar och ljusriggen när kursen är slut, så att jag kan filma med ett okej resultat i olika miljöer och under olika ljusförhållandenkan. Kamerateknik är verkligen något jag behöver öva på, alltifrån hur man ställer in vattenpasset till vilket bländartal som passar under olika ljusförhållanden. Genomgången vi fick av kameran var nyttig, men det kan vara svårt att veta hur de olika inställningarna hänger ihop, när man ska börja göra dem alla manuellt blir det lite snurrigt.
Onsdagsföreläsningen med Håkan Holmberg var väldigt bra på så vis att man fick upp ögonen för hur ljus används inom film och exempel på olika ljuskällor, men jag vet inte riktigt hur vi ska gå tillväga när vi gör våra personporträtt/informationsfilmer, det blir väl till att öva på utrustningen som finns och försöka ljussätta efter förmåga när det är dags för projekten.

No comments:

Post a Comment