Thursday, December 3, 2009

Ickelinjärt berättande

En alternativ Romeo & Julia

En linjär berättelse har en given början och ett slut, och historien
berättas kronologiskt. Tittaren/användaren, har ingen möjlighet att
påverka historiens förlopp. Genom att göra en ickelinjär spelversion av
Shakespeareklassikern Romeo och Julia ville vi ge användarna/publiken
en möjlighet att själva styra berättelsen, dock på ett slumpmässigt
sätt. Denna interaktivitet kan leda till ett mindre tragiskt slut på
historien där de unga älskande överlever (men inte får varandra),
alternativt att en av dem dör. Men har man otur i sina val kan den ena
eller bägge karaktärerna dö innan man har hunnit någonstans i
berättelsen.

I första scenen träffas Romeo och Julia på en maskeradbal och blir
förälskade. Den som spelar kan välja att Romeo och Julia ska ses hemma
hos henne eller honom senare på kvällen, och där ställas inför två val
varav det ena leder till döden -game over- och det andra till att
spelet fortsätter. Dessa valsituationer går igen i hela spelet, och
lyckas spelaren överleva genom hela navigationen finns tre olika slut
som är mer eller mindre sorgliga. Vi valde att låta döden lura runt
hörnet, genom att alltid ha den som ett alternativ i en valsituation,
för att behålla den tragiska känslan från orginalberättelsen.

Ickelinjärt berättande fungerar bra om man vill göra användaren delaktig i
historien. Det gör berättelsen mer spännande, eftersom slutet inte är
givet. Det kan betyda en extra dramaturgisk drivkraft. En klassiker som
Romeo och Julia vet alla hur den slutar i original, varför det kan vara
spännande att göra den i interaktiv ickelinjär tappning. Det kan ge den
som spelar nya perspektiv på dramat och väcka ett intresse för dramat
och karaktärerna.
Genom
IB blir det en annan historia som berättas än om man väljer den linjära
formen. Vinsten blir interaktivitet, med konsekvensen att berättaren
inte kan bestämma exakt hur den ska berättas. Så vad som fungerar bäst
kommer an på i vilken form historien ska förmedlas, genom ett spel är
IB en självklar väg, i en långfilm fungerar oftast linjärt berättande
bättre.

No comments:

Post a Comment